مرتفع‌ترين بادگير جهان

باغ دولت‌آباد يزد يكي از باغ‌هاي بزرگ ايراني و از آثار دوره زنديه است و آنچه كه به آن ارزشي دوچندان بخشيده بادگيربلند و زيباي آن است.


اين باغ داراي مرتفع‌ترين بادگير شناسايي، شده در ايران و حتي جهان است. به گفته كارشناسان، همين بادگير 8 طرفه با 33 متر ارتفاع يكي از مهم‌ترين دلايل ثبت جهاني آن بوده است.

عمارت اين مجموعه در سال ۱۱۶۰ توسط محمدتقي خان بافقي كه به خان بزرگ معروف بوده، ساخته شده و محل اقامت حاكم وقت و معاصر با شاهرخ ميرزا و كريم‌خان زند بوده است. در اصلي اين مجموعه در خيابان شهيد رجايي قرار گرفته‌ و در ديگري كه در بلوار دولت‌آباد قرار دارد در حال حاضر ورودي ندارد و تقريبا در دست مرمت و بازسازي است و به همين علت تردد از در اصلي انجام مي‌گيرد.

فضاي داخلي باغ تا حدودي باغ فين كاشان را در ذهن بيننده تداعي مي‌كند.

عناصر تشكيل‌دهنده باغ دولت‌آباد عبارتند از چند عمارت شامل: عمارت تالار آيينه، عمارت سردر، عمارت بهشت آيين، عمارت بادگير، عمارت حرمخانه يا حرمسرا، عمارت تهراني، عمارت مستخدمين يا خانه خدم و حشم و آشپزخانه‌ها، ديوانخانه به شكل مثمن، ساباط، آب انبار، درشكه خانه، اصطبل تابستانه و زمستانه و همچنين قنات، حوض‌ها و جداول آب متعدد در فضاي باغ.

يكي از ويژگي هاي اين باغ، قنات تاريخي دولت‌آباد است كه با قدمتي بيش از 200 سال از به هم پيوستن 5 رشته قنات تشكيل شده است اين قنات كه از ارتفاعات مهريز سرچشمه مي‌گرفته و پس از مشروب كردن بخشي از اراضي مهريز و به كار انداختن چند آسياب آبي و پس از طي بيش از ۵۰ كيلومتر مسافت به يزد مي‌رسيد و باغ‌هايي چون آبشاهي، خرمشاه و باغ دولت‌آباد را آبياري مي‌كرده است.

باغ دولت آباد در حال حاضر توسط چاه نيمه عميق مجاور آن آبياري مي‌شود. آنچه كه به باغ، زيبايي خاصي بخشيده است، بناي حوضچه‌هاست كه آب را با زيبايي هر چه تمام‌تر به جريان مي‌اندازد.

به اين ترتيب كه آب با بازي وصف‌ناپذيري بارها به درون زمين رفته و بيرون مي‌آيد. ابتدا آب در زير بادگير از درون يك حوض يكپارچه مرمر مي‌جوشد و در آن بالا مي‌آيد. بعد وارد حوضي در وسط هشتي مي‌شود. از وسط هشتي هم به شاه نشين مي‌رود. در مقابل «ارسي» (اتاق‌ها 3 سينه كبكي) است از سنگ مرمر كه آن را به شكلي مي‌تراشيدند تا موج ايجاد كند و آب را حتي با وجود كم بودن، بيشتر نشان دهد.

پس از آن آب از زير سردر عمارت بيرون مي‌رفت و به يك استخر بزرگ ۱۲ ضلعي و سپس به 3 استخر ديگر در 3 جهت مي‌رسيد و از آنجا به خيابان‌ها و آبادي‌ها مي‌رفت و سرانجام به مصرف كشت و زرع مي‌رسيد.سازنده باغ دولت‌آباد در وقف نامه‌اش نوشته است «خدا لعنت كند كسي را كه قبل از بيرون آمدن آب از اين باغ، حتي به اندازه سيراب كردن گنجشكي از آن استفاده كند.

محصول اينجا وقف بارگاه مولا در نجف است.» متاسفانه بعدها قنات را از بالا بستند و براي تامين آب باغ، از چاه آب مي‌كشيدند به همين خاطر باغ هرگز آن صفا و زيبايي گذشته را باز نيافت.

از مصالح شاخصي كه در بناهاي اين باغ به كار رفته سنگ مرمر است كه تماما از شهر مراغه آورده شده است. عمارت‌هاي باغ عبارت هستند عمارت بيروني كه در طرف شرق واقع شده و داراي حوضخانه و بادگير بلندي است، عمارت واقع در جهت غربي اندروني و عمارت سردركه همان ايوان خانه بوده است.

عمارت هشتي و بادگير از مهم‌ترين بخش‌هاي مجموعه به شمار مي‌روند كه در آن، تلفيق جريان هوا و آب به زيباترين شكل صورت گرفته است.

عمليات مرمت و بازسازي باغ دولت‌آباد از سال 1348 توسط دفتر فني سازمان ملي حفاظت آثار باستاني آغاز شد.

باغ دولت‌‌آباد يزد در سال 1346به ثبت ملي رسيد امسال نيز ثبت جهاني شد.

تناقض و توجيه: خانه‌ي تاريخي شمس از نظر معماري، ارزش چنداني نداشت.

"تناقض"در مصاحبه اقاي مدير كل ميراث يزد با ايسنا و دفاع از شعور ثبت كنندگان ملي خانه شمس در ابركوه و همكاران خود  در معاونت حفظ واحيا ميراث فرهنگي استان و كشور  و فرماندار فعلي و مدير سابق"  خانه‌ي تاريخي شمس از نظر معماري، ارزش چنداني نداشت.

--------------------------------------------------------------------------------------------

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد گفت:‌ اين اداره كل در حال پيگيري تخريب خانه‌ي تاريخي شمس در روستاي اسفندآباد شهرستان ابركوه و عاملان اين تخريب است كه بدون اطلاع مالك و توسط مردم بومي اين روستا انجام شده است.

بهرام رضايي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: اگر مشخص شود كه برخي افراد مانند بخشدار روستا، اين خانه را تخريب كرده‌اند، قطعا براساس قانون، اين قضيه پيگيري مي‌شود.


او با اشاره به انجام يكسري پيگيري‌هاي اوليه درباره‌ي عاملان تخريب اين خانه‌ي تاريخي مانند فرستادن نامه به معاونت ميراث فرهنگي كشور و اعلام اين قضيه، اظهار كرد: حتا اگر اين خانه توسط مردم بومي تخريب شده باشند، بعيد مي‌دانم از ثبتي بودن بنا اطلاعي داشته باشند، چون پس از ثبت يك بناي تاريخي، فقط به مالك آن بنا و مسؤولان دولتي اطلاع داده مي‌شود.


رضايي با اشاره به قدمت خانه‌ي تاريخي شمس كه به دوره‌ي پهلوي اول متعلق است، بيان كرد: اين خانه كه نيمي از حياط آن تا پيش از سال 1387 تخريب شد، در 27 اسفندماه 1387 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.


وي با اشاره به قرار داشتن اين خانه‌ي تاريخي در 10 متري حسينيه‌ي روستاي اسفندآباد و نارضايتي مردم اين روستا از موقعيت جغرافيايي اين خانه، گفت: چند سال بود كه مردم بخش «بهمن» روستاي اسفندآباد از موقعيت جغرافيايي اين خانه به‌دليل اين‌كه از توسعه‌ي حسينيه جلوگيري مي‌كرد و اجازه نمي‌داد كه طرح هادي در اين روستا اجرا شود، ناراضي بودند، چون فقط خانه‌ي شمس در محدوده‌ي توسعه‌ي حسينيه و اجرايي كردن طرح هادي قرار داشت.


رضايي ادامه داد:‌ تخريب‌كنندگان خانه‌ي شمس، تخريب اين خانه را به ما اطلاع ندادند. اداره‌ي ميراث فرهنگي شهرستان ابركوه نيز بعد از تخريب خانه، از اين موضوع مطلع شد، سپس يگان حفاظت ابركوه با نامه‌اي براي متوقف كردن اين عمليات وارد كار شد، ولي متأسفانه تخريب به‌طور كامل اتفاق افتاده بود.


او با اشاره به اين‌كه خانه‌ي تاريخي شمس از نظر معماري، ارزش چنداني نداشت، گفت: فرمانداري استان يزد و شهرستان ابركوه از موقعيت جغرافيايي اين خانه اظهار نارضايتي كرده و گفته بودند، اين خانه مزاحمت ايجاد كرده و سبب جلوگيري از پيشرفت روستا شده است. حتا آن‌ها معتقد بودند، دسته‌هاي عزاداري در ايام محرم به‌دليل قرار گرفتن اين خانه نمي‌توانند مسير مناسبي را طي كنند.


مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد افزود: سال‌هاست كه خانه‌ي شمس متروكه شده است.

سريال تخريب خانه‌هاي تاريخي همچنان در حال اجراست تخريب خانه تاريخي و ثبت ملي «شمس» در ابركوه يزد

 سريال تخريب خانه‌هاي تاريخي همچنان در حال اجراست. پايتخت و غيرپايتخت هم ندارد. خانه صداقت، ساختمان پرچم و خيلي‌هاي ديگر در تهران، 70 خانه در بافت تاريخي شيراز، بخش زيادي از بافت‌هاي تاريخي در كاشان و جهرم اخيرا تخريب شده و حالا خبر مي‌رسد خانه تاريخي «شمس» در روستاي اسفندآباد در نزديكي ابركوه يزد به دستور شخص بخشدار اين منطقه با لودر با خاك يكسان شد.

خانه شمس همين سه سال پيش در تاريخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۶۳۵۶ به‌ عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده بود. اما شماره ثبت ملي و ذكر نامش در اين فهرست هم به دادش نرسيد.

 

اين خانه به دليلي كه بر كسي معلوم نيست و مسوولان هم درباره‌اش اظهارنظر نمي‌كنند، تخريب شد، تا يكي ديگر از خانه‌هاي تاريخي ثبت‌شده كشور از اين فهرست منها شود. خانه شمس همزمان با روز عيد قربان تخريب شد. قرباني شدن اين خانه تاريخي در يك روز عيد و تعطيل نشانه خوبي براي ميراث فرهنگي ما نيست.

 

يكي از فعالان ميراث فرهنگي ابركوه كه نمي‌خواهد نامش گفته شود در اين‌باره به «شرق» مي‌گويد: «آقاي حجت محمدي بخشدار بخش بهمن عامل اجرايي تخريب خانه مذكور با يك لودر بوده است. اين بنا كه با خشت و گل ساخته شده بود، سازه‌اي دو طبقه داشت با يك حياط و از چند اتاق در طبقه هم كف و اتاق‌هايي تابستانه در طبقه بالايي تشكيل مي‌شد. نماي اصلي خانه شمس كاهگل بود كه رويه آن را با گچ كمي تزيين كرده بودند.

اين بناي خشتي جزو ساختمان‌هاي تقريبا اعياني در روستا محسوب مي‌شد و مالك شخصي داشت، براساس خبرهاي منتشر شده تخريب اين خانه بدون اجازه مالك صورت گرفته است. ميراث فرهنگي شهرستان و استان نيز تاكنون عكس‌العمل خاصي نسبت به اين خبر از خود نشان نداده‌اند.» قدمت خانه تاريخي شمس به دوران قاجاريه مي‌رسيد و در ساخت بنايش ويژگي‌هاي معماري قاجاري ديده مي‌شد.

پيش از اين تخريب كامل، حياط اين خانه تاريخي نيز به بهانه تعريض كوچه تخريب شده و از بين رفته بود. وقتي اين خانه تاريخي در آخرين روزهاي سال 87 به فهرست آثار ملي وارد شد، دوستداران ميراث فرهنگي ابركوه بر اين تصور بودند كه دامنه تخريب‌ها به حياط خلاصه شده و بقيه بنا در امان خواهد ماند. اما تعطيلي و روز جشن عيد قربان امسال همه آن اميد و آرزوها را بر باد داد.

اين خانه متعلق به حاج ميرزا حسن شمس از بزرگان روستاي اسفندآباد بود. ابوذر سواري يكي ديگر از فعالان ميراث فرهنگي ابركوه و روستاي اسفندآباد در رابطه با نوع معماري به كار رفته در اين خانه تاريخي مي‌گويد: « خانه‌هاي قديمي روستاي اسفندآباد از نظر موقعيت مكاني در جهت قبله قرار دارند.

 اين جهت‌گيري از لحاظ اقليمي، شرايطي را به وجود آورده است تا فضاي تابستاني و اتاق‌هاي زمستاني به طرزي مفيد پيرامون حياط مركزي قرار گيرند. حياط، اصلي‌ترين فضاي خانه‌هاي روستاست. حوض آب در وسط حياط قرار گرفته است و باغچه‌ها كنار يا دور تا دور آن، با درختاني كه نياز كمي به آب دارند همچون انار، انگور، پسته و انجير علاوه بر ايجاد زيبايي به سرسبزي خانه و تامين سايه و خنكاي آن، خشكي هوا را نيز مي‌كاهد. به عبارتي همه عناصر متشكله خانه يزدي دست به دست هم مي‌دهند تا اقليمي كوچك و قابل زيست براي انسان فراهم كند.

 حياط خانه‌هاي روستا مكاني براي انواع بازي‌ها و سرگرمي و تفريح كودكان و نوجوانان است.»وي مي‌افزايد: « در اغلب خانه‌هاي سنتي زماني كه از در خانه وارد مي‌شويم يك راهرو پيش رو است كه به آن دالان گفته مي‌شود و انتهاي اين راهرو به حياط خانه متصل مي‌شود. همچنين تالاري جلو اتاق‌هاي ساختمان وجود دارد كه به صورت صفه و ايوان بزرگ نمايان است و محلي براي گذراندن ساعات عصر و شب تابستان است. اتاق‌ها به نام‌هاي سه‌دري، پنج‌دري و... از هم تفكيك مي‌شوند كه هر يك در پاسخگويي به نيازهاي ساكنان خانه نقش دارند. در اتاق‌هايي كه براي زمستان در نظر گرفته شده‌اند، اتاقكي به نام پستو وجود دارد كه به صورت يك انبار كوچك است. در قسمت جنوب خانه كه پشت به آفتاب است يا به اصطلاح سنرم مي‌باشد اتاق‌ها داراي سقف بلندتر و مخصوص تابستان هستند. در طرف‌هاي شرقي و غربي خانه نيز معمولا حصار، طويله براي نگهداري دام و طيور، دستشويي و آشپزخانه قرار دارد و همچنين اتاقي كه به آن تنورخانه گفته مي‌شده و مخصوص نان پختن است.»

 خانه تاريخي و تخريب شده شمس در اسفندآباد همه اين ويژگي‌ها را داشت، اما چه فايده كه حالا به تلي از خاك تبديل شده است و معلوم نيست در آينده قرار است جاي آن‌چه چيزي ساخته شود. شهر ابركوه و روستاهاي همجوار آن از جمله اسفندآباد در گذشته بر سر راه ابريشم قرار داشته‌اند.

ابركوه در قرون قبل و بعد از اسلام اگر گاه و بي‌گاه ذكري از آن به ميان آمده به دليل قرار گرفتن آن بر سرراهي بوده كه اين راه از مشرق مي‌آمد و به شمال‌غرب مي‌رفت و راهي كه از جنوب مي‌آمد و به آن مي‌پيوست يا راهي كه به طرف ماوراءالنهر يا در اصطلاح خراسان و تركستان مي‌رفت، سلاطين و حكام در لشكركشي‌ها از اين شهر عبور يا چند روزي در آن توقف مي‌كردند. اين راه چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام مورد استفاده آنان واقع مي‌شد، از جمله شاه عباس صفوي كه در امتداد اين راه كاروانسراهاي متعددي براي استراحت كاروانيان در اين منطقه ساخته است. بايد اضافه كرد كه شاخه اصلي جاده ابريشم به روستاي اسفندآباد نزديك‌تر است و اين جاده از بين كوه‌هاي سفيد و غلات كوه در 12 كيلومتري جنوب اسفندآباد مي‌گذشت، به قول برخي افراد سالمند تا چند دهه پيش هنوز آثاري از اين راه پابرجا بوده است و به راه شتر معروف بوده كه در قديم موجب اعتبار و رونق اين منطقه بوده، ولي با از بين رفتن اين راه و به فراموشي سپردن آن منطقه ابركوه، اسفندآباد هم از ارزش و اعتبار افتاده است.

صدرا محقق/ روزنامه شرق

موزه ملی منطقه ای کویر در یزد و موزه لووردر  پاریس !!!!+عکس


نوشته : مخبرالفردایی mfardai@yahoo.com

 در خبر 4 بهمن ماه 88  یزدفردا داشتیم :به گزارش خبرنگار یزدفردا ،مهندس سیفی در نشست خبری خود از پایان مطالعات مکان یابی این موزه خبر داد و افزود :مکان این موزه واقع در بلوار فقیه خراسانی بعد از دروازه قران یزد  مکان یابی شده و اعتباراتی هم اختصاص داده شده است . و همچنین در 20 اسفندماه 89 خبر * آغاز بکار عملیات اجرایی موزه منطقه اي کویرتوسط رضایی مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان اعلام و در یزدفردا منتشر شد.

من چندروزی که سعی کردم با اینترنت پر سرعت موزه ملی منطقه ای کویر را در بلوار فقیه خراسانی و بعد از دروازه قرآن پیدا کنم که به نتیجه ای باور نکردنی رسیدم و به مکان یابی رییس سابق میراث فرهنگی استان و فرماندار فعلی شهر یزد احسنت گفتم که چه مکان یابی علمی و دور اندیشانه ای صورت گرفته است .

یک جای توپ برای موزه ساختن حتی اگرصد تاموزه سازهم از فرانسه دعوت شوند  عمرا  اگر بتوانند  این قدر دور اندیشانه انتخاب نمایند.


آره موزه ملی منطقه ای کویررامیگوییم  که قرار است در شهریزد ساخته شود  البته یک کمی ازشهرفاصله دارد و در محدوده شهر اشکذر است تا شهر یزد  و عمرا توگوگل ارث پیداش کنید.و همانگونه که از نامش پیداست  با نامش هم خوانی داشته و در دل کویر موزه ای تمامی شاخصه‌ های زندگی در مناطق کویری اعم از آداب و رسوم، فرهنگ، گونه‌ های گیاهی و جانوری و ... از استان‌ های یزد، سمنان، قم، کرمان، سیستان و بلوچستان، اصفهان و خراسان جنوبی را  به نمایش خواهد گذاشت.

من باهزارزحمت پیداش کردم ویک عکس ازاون براتون گذاشتم خودتون باموزه لوورپاریس مقایسه کنید.

نمی دونیم کدام مشاور در میراث فرهنگی استان یزد این یادگار را برای آیندگان گذاشته که تا تاریخ ،تاریخ است همه به این درایت احسنت بگویند !!!!


اگربصورت راندوم 20 نفرازنخبگان  ازجای جای ایران رادریزدجمع کنیدوازفرودگاه یاترمینال درروزروشن ودربیداری کامل سوارخودروکنید،البته ایران خودروخودمان وبه محل موزه بیاوریدوبگوییدمی تواند ازیک تابیست جواب بنویسندکه اینجادرآینده چه می شود،حتماازشماره یک تاسه راخواهندنوشت موزه ملی منطقه کویر،داریدبه درایت وتیزهوشی من شک می کنید.نه درست است حالامن احتمالات را اصلا حساب نکردم وگرنه می گفتم ازشماره یک تاپانزده همین جواب خواهدبودوازشماره پانزده تابیست راشایداین گونه پاسخ می گرفتیم .

پایانه باربری خودروهای سنگین ،پادگان نظامی ،نیروگاه هسته ای ،خدمات میان راهی،مرکزفرهنگی نزدیک شهر اشکذر (توضیح رییس موفق میراث فرهنگی استان یزدالبته رییس قبلی اهل همین مکان بودند)اگراین آمارراقبول ندارید.که دیگر راهی برای اثباتش نداریم .


در سایت  ویکی‌پدیا، اگر به دنبال اطلاعاتی پیرامون موزه لوور بگریدید به این اطلاعات دست خواهید یافت:موزه لوور (به فرانسوی: Musée du Louvre) در شهر پاریس در کشور فرانسه واقع شده است. بیش از ۳۵هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف موزه لوور نگهداری می‌شود. موزه لوور یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان است.

موزه لوور از سال ۱۷۹۳ میلادی، تا امروزه به عنوان «موزه عمومی» فعال بوده است. تمرکز موزهٔ لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی اشاره کرد.

اصلافکرنکنیدکه ماموزه نداریم ،داریم خوبش را هم  داریم تازه تر و به روز تر موزه های قدیمی اروپایی ،داریم یک موزه جدید می سازیم ازاون موزه هایی که چشم درمیاره  و رو کم می کنه.

موزه لووررابرسی می کنم.همچون چنگی به دل نمی زنه، نه قیافه داره ،نه زیادبزرگه، نه جاش خوبه ،گفتم جا،آره درست وسط شهرپاریس یک نگاه به گوگل ارث بکنید می بینید.آدم حالش بدمیشه بریم سرموزه خودمون .

به هر حال امید واریم موزه ای که قرار است با بودجه ای ملی احداث شود و برچسب ملی را نیز یدک کشد در مکانی ساخته شود که مکان یابی آن توجیه داشته باشد و البته قبل از هر چیز قابل دفاع که بعد از   میلیارد ها تومان هزینه به فکر تغییر کاربری نیافتیم .و البته این اتفاق در مورد موزه دفاع مقدس هم البته از جهاتی دیگر رخ داده که احتمالا مشاوران مکان یابی موزه ها تفکرشان باید مورد بررسی قرار گیرد!!!!


این چند سطر را تقدیم کردیم به آیندگان که هرزمان به فکر عدم استقبال از موزه و عدم استقبال گردشگران و مردم از آن افتادند حداقل بدانند مخبرالفردائی در زمان ساخت این موزه در یزد زندگی می کرده و در حد خود و وسعش داد هم زده است و نگویند که در آن عصر چرا هیچ کس دلش به حال پول مردم نسوخت !!!!

منبع: یزدفردا

تخریب یکی از آثار ملی در یزد / عکس

خانه «شمس» یکی از آثار ملی ایران در روز عید قربان تخریب شد. به گزارش خبرآنلاین،  حجت محمدی بخشدار بخش بهمن یزد  دستور تخریب با لودر را صادر کرده است. خانه شمس در روستای اسفندآباد شهرستان ابرکوه در بخش بهمن واقع شده است که به شماره 26356 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید است.
 

 
نمای خانه قبل از تخریب


 
این بنا که با خشت و گل ساخته شده یک حیاط نیز دارد. خانه مذکور در دو طبقه بنا شده و و از چند اتاق در طبقه همکف و اتاق‌هایی تابستانه در طبقه بالایی تشکیل شده است.
 
نمای اصلی با کاهگل  است که با گچ تزئین کمی دارد. این بنای خشتی جزو ساختمان‌های تقریبا اعیانی در روستا محسوب می‌شد.
 
 


نمای خانه بعد از تخریب


این ساختمان دارای مالک شخصی است و مسلما تخریب بدون اجازه از او صورت گرفته است. میراث فرهنگی تا به حال هیچ عکس‌العملی نشان نداده و خبری نیز از تخریب منتشر نکرده است.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

روابط عمومي انجمن دوستدران و حافظان خشت خام: بسيار متاسفيم