گرامی داشت استاد محمدکریم پیرنیا

25 شهریور سالروز تولد یکی از برجسته ترین معماران دوره معاصر است که می توان از وی به عنوان "پایه گذار نگرش نو به فرهنگ و تاریخ معماری ایران" یاد کرد.

محمدکریم پیرنیا در سال 1299 در شهر یزد به دنیا آمد و پس از گذراندن دوره دبستان و دبیرستان، به تهران آمد و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت، اما پس از مدتی دانشکده را رها کرد و به پژوهش و تحقیقات فردی روی آورد و در پهنه سرزمین، معماری ایرانی را فرا گرفت و به دیگران آموخت. بعدها بود که دانشگاه تهران به وی درجه دکترای افتخاری را به پاس دانش و آموخته های        بی بدیل اش اهدا کرد.

پیرنیا از سال 1344 تا پیش از انقلاب به عنوان معاون فنی سازمان حفاظت آثار باستانی در زمینه ترمیم، تعمیر و احیای بناها و آثار باستانی فعالیت کرد و مدتی در دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه شهید بهشتی به تدریس معماری ایرانی مشغول بود. با توجه به کمبود استاد و متون مربوط به معماری ایران در دهه های پنجاه و شصت هجری شمسی، حاصل تلاش ها و بررسی های استاد پیرنیا بسیار ارزشمند و سودمند بود و ایشان به درستی موفق شد دیدگاهی مثبت و ارزنده نسبت به معماری ایرانی پدید آورد.

پیرنیا علاوه بر اطلاعات بسیار سودمند و ارزشمندی که در حوزه معماری ایرانی تالیف و فراهم کرده بود، شمار فراوانی از واژه های کهن و قدیمی در زمینه معماری را گردآوری کرد. موضوع دیگری که او مورد توجه قرار داد، سبک شناسی معماری ایرانی است. وی شش سبک در معماری ایرانی از دوران باستان تا دوران قاجار را دسته بندی کرد که عبارت از سبک پارسی، پارتی، خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی است.

احیای سر در باغ فین، تعمیر مسجد جامع ورامین، مرمت سر در حضرت عبدالعظیم، احیای مسجد کبود تبریز و باغ دولت آباد یزد، بازسازی مسجد فهرج و ایوان سید رکن الدین یزد از جمله کارهایی است که در کارنامه پربار پیرنیا می توان به آن اشاره کرد. علاوه بر معماری که حوزه تخصصی پیرنیا محسوب می شد، او با ادبیات، نقاشی، خوشنویسی و موسیقی نیز آشنا بود و نظریه معروفش درباره "چهار اصل مشترک هنرهای ایرانی - اسلامی" نیز از همین آشنایی با دنیای متنوع فرهنگ و هنر ایران زمین، نشات می گرفت. او همچنین به زبان های عربی و عبری احاطه داشت و زبان فارسی پهلوی را به خوبی می دانست و با خط میخی نیز آشنا بود.

پیرنیا سرانجام نهم شهریور 1376 پس از یک دوره بیماری در گذشت و بنا بر وصیتش در دانشکده معماری دانشگاه یزد به خاک سپرده شد.

در هشتمین گفتمان هنر و معماری و با حضور اندیشمندان این حوزه، علاوه بر نمایش فیلم، آقایان دکتر پیروز حناچی، دکتر حسین سلطان زاده، دکتر حامد مظاهریان و دکتر غلامحسین معماریان از زندگی، آثار و عقاید استاد محمدکریم پیرنیا سخن خواهند گفت.

 

زمان: یکشنبه 27 شهریور ماه 1390 از ساعت 16 الی 19

مکان: موزه هنر امام علی (ع) - خیابان ولیعصر – چهارراه نیایش - بلوار اسفندیار – شماره 35

   انجمن مفاخر معماری ایران

بیانیه شماری از سازمان های مردم نهاد  اصفهان درباره دریاچه ارومیه و زاینده رود

درياچه اروميه و زاينده رود را نجات دهيم

هم ميهنان ارجمند


سازمان هاي مردم‌نهاد دوستدار ميراث طبيعي و فرهنگي اصفهان، اين روزها همچون ديگر هم ميهنان خويش به شدت نگران بحران‌هايي هستند كه گريبان محيط زيست كشورمان را فراگرفته است.


 بحران‌های زیست محیطی از جمله آلودگی هوا و آب، فرسايش خاك، تخریب جنگل‌ها، گسترش بیابان و پیشروی کویر، و ریزگردهای عربي، در چند سال اخير به شكل فزاينده‌اي کشورمان را دربرگرفته است. اين در حالي است كه حفظ محیط زیست، تاثير مستقيمي بر تندرستي افراد جامعه، رشد اقتصادي، کاهش آسيب هاي اجتماعي، افزایش امنیت جامعه و... دارد، از اين روي در بسياري از كشورهاي جهان حفاظت از محیط زیست یکی از مهم ترین دغدغه های دولت‌ها و ملت‌هاست.


يكي از مهم‌ترين تخريب هاي محيط زيست كه در سال‌هاي اخير در كشورمان روي داده است، خشك شدن درياچه اروميه است. درياچه اروميه كه به عنوان ميراث طبيعي و تاريخي ايرانيان با عناويني همچون «دومين درياچه شور جهان»، «بزرگترين زيستگاه طبيعي آرتميا»، «بيستمين درياچه بزرگ جهان»، و «بزرگترين درياچه داخلي ايران» نام برده مي شود، به خاطر مديريت ناكارآمد منابع آب كشور، به شدت در حال خشك شدن است و متاسفانه مسئولان با فرافكني، علت اصلي اين مساله را خشكسالي اعلام مي كنند و اين در حالي است كه دست کم در طول دو سال گذشته، بر اغلب مناطق در حوضه آبخيز درياچه اروميه شرايط ترسالي حاکم بوده است.


اكوسيستم كم نظير درياچه اروميه به عنوان گنجينه ژنتيكي با تنوع زيستي و جاذبه هاي گردشگري آن، يكي از ارزشمند ترين سرمايه هاي ملي ماست كه به خاطر بي تدبيري سازمان هاي دولتي اين روزها نفس هاي آخر خود را مي كشد و بخش هاي وسيعي از آن به شوره زار تبدیل شده است و اگر در اين مورد هرچه سريع تر چاره انديشي نشود، دور نيست زماني كه در كتاب هاي جغرافي، نام «درياچه اروميه» به «کویر نمک اروميه» تغيير يابد و شاهد تاثيرات مخرب تغيير اقليم منطقه بر محيط زيست طبيعي و شهري پيرامون آن باشيم.


درياچه اروميه تا چند سال پيش غني ترين زيستگاه جهاني آرتميا ( سخت پوست آب شور) به عنوان غذاي اصلي برخي گونه هاي پرندگان مهاجر و منبع اصلي صادرات دها تُن « آرتميا» ي ايران به كشورهاي ديگر ( به عنوان غذاي آبزيان پرورشي) بود اما امسال به خاطر خشكي درياچه و افزايش غلظت نمك، با ناباوري شاهد واردات آرتميا از كشور چين به ايران هستيم.  

بي‌گمان مديريت ناكارآمد منابع آب و کشاورزی، سياست هاي منجر به توسعه ناپايدار، و سد سازی‌های غيرعلمي بر رودخانه هاي آب رسان به درياچه اروميه نقش مهمي در خشك شدن شتابنده اين درياچه داشته است؛  از اين روي لازم خواهد بود كه هرچه سريع‌تر با بازنگري در روند فعلي ضمن استفاده از روش هاي نوين آبياري و بالابردن راندمان آبياري، از هر گونه حفر چاه عميق و نيمه عميق و گسترش زمين هاي کشاورزي جلوگيري شود و طرح هاي جديد سدسازي در منطقه متوقف شود، تا بتوان حق‌آبه زيستمندان پيرامون اين درياچه را  به آنان بازگرداند.


سازمان هاي مردم نهاد دوستدار ميراث طبيعي و  فرهنگي اصفهان، زيان هاي ناشي از خشكي درياچه اروميه را به عنوان يك  «بحران ملي» متوجه همه ملت ايران دانسته و ضمن پشتيباني از درخواست هاي مكرر هم ميهنان آذربايجاني، خواستار توجه جدي و فوري همه مديران و مسئولان كشور در همه سطوح به اين «بحران ملي» به جاي فرافكني و برخود با اعتراض به حق هم ميهنان آذربايجاني هستند.

هم میهنان ارجمند
               اين روزها كه درياچه اروميه روزگار سختي را مي گذراند، مردم اصفهان نيز خود را در خشم و اندوه هم ميهنان آذربايجاني شريك مي دانند ولي خود نيز در اندوه خشك شدن جگرگوشه شان «زاينده رود»  به سر مي برند و خواستار توجه جدي مسئولان به اين مساله هستند.


متاسفانه، چند سال است كه زاينده رود  نيز همچون درياچه اروميه به خاطر سوء مديريت منابع آب، به خشكي گراييده و اين مساله تأثيرات مخربي بر شهر تاريخي اصفهان و منافع ملي كشورمان داشته است.
عوارض ناشي از خشك كردن زاينده رود كه مسئولان به آساني از كنار آن ها مي گذرند بي شمار است اما برخي از مهم ترين آنها عبارتند از: ناديده گرفتن حق‌آبه مناطق پايين‌دست زاينده رود و نابودي كشاورزي در زمين هاي حاصلخيز شرق اصفهان، خشك شدن تالاب گاوخوني، از بين رفتن گونه هاي جانوري و گياهي، فقر و آسيب هاي اجتماعي ناشي از بيكاري كشاورزان و دامداران منطقه، پايين آمدن قابل توجه آمار گردشگران داخلي و خارجي، اندوه و افسردگي مضمن شهروندان اصفهاني، و خشك شدن هزاران درخت در بيشه‌ها و بوستان هاي شهر .


روشن است كه براي برون رفت  از  بحران خشك شدن زاينده رود، بايد مواردي همچون اصلاح روش هاي غلط مديريت منابع آب و ايجاد مديريت واحد و يكپارچه اكوسيستم زاينده رود از سرچشمه تا تالاب، لغو قانون استقلال آب استان ها كه در سال 1384 به تصويب رسيد، رعايت حق آبه كشاورزان و بستر رودخانه زاينده رود كه در قانون توزيع عادلانه اب در سال 1361 به تصويب مجلس رسيد، در دستور كار نهادهاي مربوط قرار گيرد.

سازمان هاي غير دولتي امضاء كننده اين بيانيه بار ديگر ياد آور مي شوند كه بحران خشك شدن درياچه اروميه و زاينده رود يكي از ده ها بحران جدي محيط زيست كشور است كه اين روزها در استان هاي مختلف كشور پديدار است و مردم نواحي مختلف كشور با آن ها روبرو هستند.
واقعيت اين است كه درياچه اروميه و زاينده رود تنها متعلق به مردم آذربايجان و اصفهان نيستند. اين منابع طبيعي، سرمايه هاي ملي همه ملت ايران و گنجينه طبیعي متعلق به همه مردم جهان هستند و سهم ملت و دولت ايران در پاسداشت آن ها بيش از ديگران است.
اميدواريم مسئولان كشور از آنچه كه تاكنون در اصفهان و آذربايجان روي داده است، آموخته باشند تا بيش از اين منابع طبيعي كشور در معرض آسيب و نابودي قرار نگيرد و در هيچ كدام از استان هاي كشور شاهد چنين بحران هاي زيست محيطي نباشيم و هرچه سریع تر با بهره گرفتن از راهکارهای علمی به نجات دریاچه ارومیه و زاینده رود بشتابند.
 زنده باد دریاچه ارومیه،
زنده باد زاینده رود،
زنده باد ایران.
سازمان های مردم نهاد دوستدار میراث فرهنگی و طبیعی استان اصفهان- شهریور 1390
فهرست سازمان های امضاء کننده بیان نامه به ترتیب حروف الفبا:


انجمن اصفهان پژوهان
انجمن اندیشه جوان اصفهان
انجمن بنا نوا
انجمن جام جهان بین اسپادانا
انجمن حامیان حقوق بشر اصفهان
انجمن دوستداران میراث فرهنگی ارگ زنده رود قورتان
انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری امرتاد
انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری مهرگرد بهستان
انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری ورزنه
انجمن راویان شکوه ایران (اصفهان)
انجمن زیست محیطی حمایت از حیوانات استان اصفهان
انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران (اصفهان)
انجمن نویدآوران طبیعت سپاهان
انجمن وحدت جوانان ایران ( اصفهان)
انجمن وحدت ملی ایران (اصفهان)
کانون بارگاه مهر
کانون فرهنگ پژوهان ایرانا، دانشگاه اصفهان
کانون گسترش فرهنگ ایران بزرگ (اصفهان)
موسسه دید خرد

انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری مهرگرد بهستان

انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری ورزنه

انجمن راویان شکوه ایران (اصفهان)

انجمن زیست محیطی حمایت از حیوانات استان اصفهان

انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران (اصفهان)

انجمن نویدآوران طبیعت سپاهان

انجمن وحدت جوانان ایران ( اصفهان)

انجمن وحدت ملی ایران (اصفهان)

کانون بارگاه مهر

کانون فرهنگ پژوهان ایرانا، دانشگاه اصفهان

کانون گسترش فرهنگ ایران بزرگ (اصفهان)

موسسه دید خرد

بيانیه همایش هشتم سازمان های مردم نهاد - 16و 17 شهريور ماه 1390ساری - مازندران

مقدمه

همایش های سالانه سازمان های مردم نهاد که اولین نشست آن در سال 1376 در استان (بوشهر) برگزار گردید با همایش های بعدی خود در سال 1380 (خراسان)، 1381 (کرمان)، 1382 (یزد)، 1383 (همدان)، 1385 (تهران) و 1387)مرکزی) در سال 1390 در مازندران به هشتمین ایستگاه خود رسید. برگزاری این دسته از  همایش های سازمان های مردم نهاد با هدف مشارکت  بیشتر و جدی تر سازمان های مردم نهاد در برنامه ریزی و اجرا و نظارت بر روند برگزاری همایش ها، از طریق شورای هماهنگی همایش های سالانه ایران که در شهریور 1384 به صورت داوطلبانه توسط گروهی مرکب از 32 نماینده از سازمانهای مردم نهاد سراسر کشور تشکیل گردید، تداوم یافته است.

بر اساس پروتکل تشکیل این شورا، موضوع همایش هر سال از طریق انجام یک نظر سنجی از سازمان های مردم نهاد استان های مختلف کشور از بین مهم ترین چالش ها و مسائل روز فراروی آنها تعیین می گردد. در همایش هشتم هم براساس نظرسنجی که از بیش از 240 سازمان مردم نهاد کشور، از بین 20 موضوع انجام گردید، دو محور "تجهیز منابع برای سازمان های مردم نهاد در سطح محلی، ملی و بین المللی" و "برنامه ریزی استراتژیک و ارتقای ساختار سازمانی در سازمان های مردم نهاد" بیشترین رأی را آورد و با تصویب هیئت اجرایی شورای هماهنگی به همراه "بررسی قانون سازمان های مردم نهاد" به عنوان محورهای همایش هشتم تعیین گردید.

البته همایش هشتم، با فاصله حدود سه سال از همایش هفتم، به دلیل برخی مشکلات در تامین منابع و نیز عدم وجود زمینه مناسب، در استان های آذربایجان شرقی و لرستان، در نهایت با همت جمعیت دوستداران بهزیستی استان مازندران و با حمایت و همکاری استانداری مازندران، موسسه توانمندسازی فرهیخته اردبیل، شبکه خانه های صنعت و معدن ایران، بنیاد بیماریهای نادر در ساری برگزار شد. همچنین کارشناسانی از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه های انسانی و مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت رفاه و تامین  اجتماعی ، سازمان بهزیستی کشور، ستاد ساماندهی فعالیت های سازمان های مردم نهاد شورای شهر تهران، شرکت اس جی اس در ایران، موسسه پویشگران عرصه سوم و انجمن مدیریت پروژه ایران در کمیته علمی همایش همکاری داشتند که شورای هماهنگی و برگزار کنندگان مراتب قدردانی خود را از این نهادها و افراد، ابراز می دارند.

در این همایش مدیران و نمایندگانی از 200 سازمان مردم نهاد از استانهای مختلف کشور که از طریق فراخوان همایش ثبت نام نموده بودند، به همراه مدعوینی از سازمان ها و نهادهای ذیربط در سطح کشوری و استانی شرکت داشتند. با این حال، برگزارکنندگان مراتب گلایه مندی خود و اغلب سازمان های مردم نهاد استان های مختلف را از عدم همکاری و یا همکاری ضعیف دستگاه های ذیربط در برخی از استانها؛ نسبت به اطلاع رسانی ضعیف در مورد همایش با توجه به اینکه نامه فراخوان و فرم ثبت نام همایش به آنها ارسال گردیده بود، اعلام می دارند.

دستاوردها و انتظارات :

شرکت کنندگان در همایش در سه نشست تخصصی و مشورتی که در طول دو روز بر روی محورهای همایش داشتند، موارد ذیل را به عنوان مهمترین نتایج و انتظارات مهم از سازمان های مردم نهاد و یا دستگاه های دولتی و نمایندگان مجلس مورد تاکید قرار دادند.

در محور "تجهیز منابع برای سازمان های مردم نهاد":

الف- دستاوردها :

  1. لزوم توجه بیشتر سازمانهای مردم نهاد به ترویج آگاهی بخشی اعتمادسازی و تعامل موثر با مردم، اعضاء، دولت وکلیه ذینفعان و نحوه خدمات رسانی به هر کدام
  2. لزوم اشراف سازمانهای مردم نهاد به قوانین و آیین نامه ها و دستورالعمل های دستگاههای دولتی در جهت استفاده از منابع موجود
  3. لزوم پرداختن سازمانهای مردم نهاد به شیوه های خلاقانه اطلاع رسانی، تبلیغات و جذب حامیان مالی
  4. ارتباط سازمانهای مردم نهاد با چهره های معتمد و علمای مذهبی برای تغییر دیدگاههای جامعه در جهت تسهیل جذب منابع مالی
  5. لزوم رعایت اصول هادی، کدهای اخلاقی در سازمانهای مردم نهاد (حفظ استقلال، عزت نفس، شفافیت و مستند سازی در جذب و هزینه منابع مالی)
  6. تهیه یک نظام نامه برای تجهیز منابع مالی و انسانی و اجتماعی اقتصادی در راستای فعالیت های درنظر گرفته شده (پرسنل، تجهیزات، پروژه ها و ..)

 

انتظارات :

  1. پر رنگ نمودن و توجه ویژه به نقش سازمان های مردم نهاد در اجرایی نمودن اصل 44 و واگذاری بخشی از موارد ممکن به سازمان های مردم نهاد
  2. پایبندی مدیران دستگاه های دولتی و نیمه دولتی (شهرداری ها) به قوانینی که در آنها واگذاری و مشارکت دادن سازمان های مردم نهاد، اشاره شده است.
  3. لزوم حفظ استقلال و عزت نفس سازمانه ای مردم نهاد از سوی دولت در خصوص واگذاری پروژه ها و کمک های مالی به آنها.
  4. لزوم پذیرش نقش سازمان های مردم نهاد در برنامه ریزی مالی پروژه ها و اعتباراتی که مختص آنها، از سوی دستگاه های اجرایی دولتی.
  5. شفاف سازی کلیه فعالیتهای مالی سازمانهای مردم نهاد و لزوم نظارت بر آن از سوی مراجع قانونی و مالی مرتبط که در این زمینه، شفاف سازی و ارائه گزارش باید به کلیه ذینفعان باشد.
  6. لزوم توجه به آموزش و ظرفیت سازی در سازمانهای مردم نهاد به ویژه در زمینه های ارتباط موثر، پروژه نویسی، تامین منابع و ...

 

در محور برنامه ریزی وارتقای ساختار سازمانی

الف- دستاوردها :

  1. استفاده از روش های نوین مدیریت و رویکردهای موثر در این زمینه
  2. توجه به مبانی برنامه ریزی استراتژیک و ساختار سازمانی
  3. استفاده از روش های مدیریت داوطلبان
  4. بازتولید مفاهیم اساسی روش های تدوین برنامه و اصلاح ساختار سازمانی
  5. استفاده از نیروهای متخصص به همراه ظرفیت سازی و توانمندسازی
  6. آموزش نیروهای موثر
  7. تشکیل جلسات هم اندیشی در خصوص این موضوع با سازمان های مردم نهاد
  8. استفاده از مکانیزم های مختلف جهت تغییر روند سنتی و کم بازده در سازمان های مردم نهاد به روند استفاده از روش های نوین و پربازده

ب- انتظارات :

  1. از سازمان های مردم نهاد شرکت کننده در همایش انتظار می رود که موارد فوق الذکر را در جهت بهبود عملکرد و تحقق ماموریت سازمانی خود بکار گیرند.
  2. از دستگاه های دولتی ذیربط به خصوص دستگاه های تخصصی انتظار می رود که جهت گیری سیاستگذاری های خود را در زمینه توانمندسازی و ظرفیت سازی سازمان های مردم نهاد حوزه مربوطه را در این راستا قرار دهند.

 

در محور "بررسی قانون سازمان های مردم نهاد"

الف- دستاوردها :

  1. تشکیل کارگروه ویژه قانون و بحث و تبادل نظر در خصوص مواد مطروحه قانون تاسیس سازمان های مردم نهاد.
  2. ارائه نقطه نظرات کارشناسانه نمایندگان سازمان های مردم نهاد در سطح ایران در خصوص کلیه مواد قانون مذکور.
  3. ارائه گزارش کارگروه قانون در خصوص جزئیات قانون و تغییرات پیشنهادی سازمان های مردم نهاد شرکت کننده در همایش

ب- انتظارات :

  1. بازنگری 26 ماده تصویبی طرح قانون سازمان های مردم نهاد، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی.
  2. جایگزینی طرح قانون سازمان های مردم نهاد فعلی در حال تصویب در مجلس با طرح پیشنهادی اولیه که به شماره 253 در تاریخ سی دی ماه 1387 در مجلس به ثبت رسیده است.
  3. نمایندگان سازمان های مردم نهاد شرکت کننده در این همایش در کلیه استان های کشور در جهت آگاه سازی نمایندگان مجلس مناطق خود، در خصوص این قانون، جلسات و رایزنی های جدی را انجام داده و در جهت تغییر مفاد قانون بر اساس مفاد بند 2 همین بخش تلاش کنند.
  4. از شورای هماهنگی همایش های سازمان های مردم نهاد، انتظار می رود که زمینه برگزاری یک نشست تخصصی را با نمایندگان مجلس جدید در جهت آگاه سازی نمایندگان و آشنایی آنها با قانون سازمان های مردم نهاد به منظور تحقق بخشی به انتظارات مذکور در این بیاینه را در اولین فرصت فراهم نماید.

کلیات هشتمین همایش سازمانهای مردم نهاد ایران

محورهای همایش:

1-  تجهیز منابع برای سازمانهای مردم نهاد در سطح محلی، ملی و بین المللی

2- برنامه ریزی استراتژیک و اصلاح ساختار سازمانی در سازمانهای مردم نهاد

* برگزار کنندگان : جمعیت دوستداران بهزیستی مازندران - شورای هماهنگی همایشهای سازمانهای مردم نهاد

* مشارکت کنندگان : استانداری مازندران –  موسسه توانمندسازی فرهیخته -  شبکه خانه های صنعت و معدن ایران

 

* اهداف همایش هشتم :

·        بررسی راهکارهای مختلف ممکن برای تجهیز منابع برای سازمانهای مردم نهاد در سطح محلی و ملی

·        افزایش زمنیه های حمایت مالی از فعالیتهای سازمانهای مردم نهاد در جامعه

·        ترویج و افزایش استفاده از رویکرد استراتژیک در برنامه ریزی سازمانهای مردم نهاد

·        ارتقای ساختار تشکیلاتی و نظام اداری در سازمانهای مردم نهاد

* زمان و مکان برگزاری همایش: در  16 و 17  شهریور ماه 1390 در ساری به مدت 2 روز  برگزار می گردد.

*  گروه هدف و مخاطبان طرح : در این برنامه حدود 200 نفر از نمایندگان سازمانهای مردم نهاد و نمایندگان نهادهای دولتی مختلف و رسانه های جمعی شرکت خواهند داشت که از سراسر کشور و با رعایت سهمیه استانی و توازن موضوع فعالیت از حوزه های مختلف زنان، جوانان، زیست محیطی، اجتماعی و خیریه دعوت خواهند گردید.

*  هزینه های برگزاری : هزینه های برگزاری این همایش برای 150 نفر میهمان خارج استان برای 3 شب اسکان و پذیرایی آنها و جمعا حدود 250 شرکت کننده بالغ بر 000/000/350 ریال برآورد شده است که 150 میلیون ریال آن توسط مشارکت کنندگان خارج استان و 200 مبلیون ریال هم از طریق تجهیز منابع استانی تامین می گردد

*  برنامه کلی همایش :

-         قبل از ظهر روز اول -  افتتاحیه (سخنرانی دبیر شورای هماهنگی، دبیر اجرایی همایش، استاندار مازندران ، وزیر کشور)

-         قبل از ظهر روز اول -  گزارش گروه قانون درباره روند طرح و تصویب قانون و میزگرد بررسی قانون سازمانهای مردم نهاد با حضور نمایندگان مجلس و دولت و سازمانهای مردم نهاد،  گزارش کمیته علمی در خصوص محورهای همایش

-         بعد از ظهر روز اول -  برگزاری 5 نشست تخصصی به صورت موازی شامل : (1)تجهیز منابع در سطح محلی و ملی، (2) تجهیز منابع در سطح بین المللی، (3) برنامه ریزی استراتژیک ، (4) ارتقای ساختار سازمانی، (5) بررسی قانون سازمانهای مردم نهاد

-        قبل از ظهر روز دوم -  ادامه نشستهای تخصصی  -  تشکیل کمیته تدوین بیانیه همایش

-        بعد از ظهر روز دوم- گزارش نشستهای تخصصی، گزارش خانه سازمانهای مردم نهاد و معرفی چند سمن موفق مازندران

-        بعد از ظهر روز دوم -  اختتامیه (قرائت بیانیه همایش، سخنرانی رئیس مجلس ، برنامه هنری، قدردانی از همکاران)

* کمیته علمی: به منظور بررسی محورهای همایش، کارشناسانی از نهادهای مرتبط دولتی، علمی و بین المللی شامل معاونت برنامه ریزی و  نظارت راهبردی و معاونت مدیریت و توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری، وزارت کشور، مرکز امور زنان خانواده ریاست جمهوری، وزارت رفاه و تامين اجتماعي، سازمان بهزيستي، شوراي شهر، انجمن مدیریت ایران، پویشگران عرصه سوم، شبکه خانه های صنعت و معدن ایران، UNDP ،UNODC ، UNIDO؛ دفتر SGS در ایران عضویت دارند.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

از نماينده انجمن دوستداران و حافظان خشت خام جهت حضور در اين همايش دعوت شده است كه گزارش ايشان را بزودي در اين تارنما درج خواهد شد.

حضور پررنگ نمايندگان انجمن دوستداران و حافظان خشت خام در همايشهاي مرتبط با سازمانهاي مردن نهاد ايران

به گزارش روابط عمومي انجمن دوستداران و حافظان خشت خام آقاي عليرضا صادقي مدير عامل انجمن در هشتمین همایش سازمانهای مردم نهاد کشور در دانشگاه علوم پزشکی ساری در تاريخهاي 16 و 17 شهريورماه شرکت کرده نموده و همزمان سه شنبه 1/6/90 نماينده انجمن در همايش بررسي قانون سازمانهاي مردم نهاد در محل وزارت كشور و در جمع سازمانهاي مردم نهاد شركت كننده حضور يافتند .

گزارشهاي تكميلي بزودي

روز بنیان یزد

بنا بر نوشتۀ جعفر بن محمد بن حسن جعفری در« تاریخ یزد» ، کهن ترین کتاب برجای مانده دربارۀ تاریخ یزد، ذیل گزارش فرمانوایی پادشاهان ساسانی: « بعد از بهرام ، مملکت به یزد جرد بن بهرام رسید و پادشاه ذی شوکت بود و عرب و عجم در فرمان او بود و طوف مملکت خود می کرد . چون به کثه رسید ، آب و هوای کثه وی را موافق آمد .گفت: نذر کردم که این مقام شهری سازم به نام یزدان. و بنّایان ممالک را جمع کردند و منجّمان ، به طالع سنبله ، یزد را بساختند» ( ص۲۹)

بنابر شیوۀ متون کهن و تاریخی ، جعفری ، نشانی از ماخذ خود در این باره نمی دهد. امّا آنچه روشن است اینکه او از متنی کهن آن را برگرفته و در کتاب خود به گواه آورده است.

 ما نیز به ارجمندی این سخن، روز بنیان یزد را به همۀ همشهریان خود تبریک می گوییم.

منبع: كاريز يزد